26 oktober 2009

Dokter

Ik moest naar de dokter met wat ongemak. Het viel mij op dat de huisarts niet meer gekleed is om enig lichamelijk werk te verrichten. Ribcord broek en een vlotte trui met een kraagje bij de hals is het ontspannen vrijetijds kostuum van de geneesheer

Vroeger was dat anders. De huisarts droeg een witte jas tegen het spatten van het bloed. De stethoscoop hing losjes om de nek of uit de zak van zijn jas en hij klopte borst en boog gewrichten dat het een lieve lust was. Zo nu en dan werd hij weggeroepen om een kind aan een moeder te ontworstelen en 's avonds kwam hij thuis aan je bed als je stikte van het hoesten.

De vrijetijds dokter luistert voornamenlijk. En als hij uitgeluisterd is dan zegt hij bijvoorbeeld: 'Ik zou voor de zekerheid een fotootje laten maken', of :' Ik denk dat ik u maar een kuurtje ga geven', of: 'Ik ga u toch even doorsturen'.

Hij hoeft geen gevechtskleding, want hij maakt geen vuile handen.


freek

Geen opmerkingen: