05 oktober 2009

Dansmeester

Mijn moeder vertelde wel's van vroeger. Een vaak passerend verhaal ging over Romke de Boer. Die gaf dansles in de woonkamer van zijn huis. Mijn moeder imiteerde dan de dansinstructies van Romke:' Zij-sluit-zij naar de midden, zij-sluit-zij naar de bedstee toe'.
Ik heb op bruiloften en partijen deze anekdote vaak verteld.
Zelf kende ik Romke nog als een vriendelijk, oud, klein mannetje, die vaak door de hoofdstraat van ons dorp kuierde.
Onlangs snuffelde ik in de archieven van de voorloper van de AIVD, de Centrale Inlichtingen Dienst. Deze archieven zijn tot 1940 openbaar en op internet gezet.
Ik bekeek een een lijst van links-extremistische personen, die door de dienst in 1939 was opgesteld en daar kwam ik hem tegen: Romke de Boer, communist, dansmeester, houder vergaderlokaliteit.
Dat Romke de Boer toentertijd in de gaten werd gehouden, zal ik aan zijn kleindochter vertellen, want die woont in mijn huidige dorp.


freek

Geen opmerkingen: