16 oktober 2009

Huis

Mijn ouderlijk huis stond in de kom van het dorp. Het was met een leninkje van mijn beppe (grootmoeder), door mijn ouders gekocht om er een zaak in te beginnen. Het huis had een plaatsje achter, dat eindigde bij de gevel van een oud kaaspakhuis, dat mijn vader er later bij kocht. Aan het plaatsje was ook de werkplaats van mijn vader, met een welpomp voor de watervoorziening. Verder was er een bleekje met een waslijn. Lag ik in die bleek met de neus omhoog te dromen, dan zag ik jagende wolken en de schuine daken met oudhollandse pannen van de huizen rondom dit zwerk. Ik zag mussen die onder de pannen wriemelden en gierzwaluwen hoog in de lucht. Ik hoorde in de verte Oene Wassenaar de smid, die een paard besloeg, ik rook het leer in de werkplaats van buurman Piet van de Zee, de schoenmaker en ik voelde het stugge gras .

Een scala van sensaties, die ik nog steeds zie, hoor en ruik en voel, als ik me een beetje concentreer.


freek

Geen opmerkingen: