05 oktober 2013

Je hebt bloemen en bloemen



houten wigwam in de Marollen

Wanneer je in station Brussel-Zuid (Midi in het Frans, ik weet ook niet waarom) uit de trein stapt, loop je de Marollen in, een achterbuurt. Valt in de praktijk natuurlijk reuze mee (waar halen ze toch die etiketten vandaan?) maar okay, een beetje minder chique dan elders is het wel. Veel steen en weinig groen, dat valt op, en het beetje groen zit verstopt achter een houten wigwammen Op elke wigwam heeft de gemeente een brief geplakt.


...onder begunstiging van de stad...
De schepen (wethouder) van Openbare Reinheid betaalt mee aan een initiatief van de winkeliers om bloemen te zetten bij de bomen. Die bloemen zie je als je door de spijlen van de houten wigwam kijkt. 'Onder begunstiging van de Stad Brussel' staat er voor de duidelijkheid bij. In andere woorden: de overheid betaalt, maar doe vooral mee, net als de winkeliers. 

Aan deze wigwam met brief moest ik de volgende dagen twee keer denken. Eerst toen ik andere wijken van Brussel bezocht met zat gemeentelijke bloemen en planten zonder oproep aan winkeliers en bewoners. Conclusie: arme wijken moeten participeren, rijkere wijken worden standaard bediend.
Na terugkomst in Amsterdam moest ik weer aan die wigwams denken toen ik las dat premier Rutte mijn buurtje had bezocht en vol lof was over de Makkies, een lokaal betaalmiddel. Hij prees een meisje dat het allemaal regelde maar vergat één ding te zeggen: dat meisje regelt niks, het is de overheid die het allemaal regelt en betaalt. We kunnen het Rutte niet kwalijk nemen: het staat nergens te lezen.

Metz op reis

Geen opmerkingen: