22 oktober 2007

leve de natuur 16

Ik liep wat te mijmeren en plotseling schoot er een vlam van schaamte door mij heen, toen ik dacht aan een klein voorval van al jaren geleden.
Het voorval speelde zich af in mijn vorige woonplaats, een dorp in de buurt van A'dam en Hilversum en aan de Vecht. Vanwege deze ligging woonden er nogal wat B.N.'rs, heel gewoon. Als t.v. babe X bij de slager kwam werd zij 'heel gewoon' als dorpeling door de slager behandeld met kwinkslagen en vertrouwelijkheden, terwijl hij mij slechts 'wat mag het zijn' en 'verder nog iets', vroeg. Onze B.N.'rs waren eigenlijk gewoner dan gewoon. Henk van der M. (ex gitarist, ex Martine B. en r.i.p) dichtte ons dorpslied met de onsterfelijke regel: 'de boeren en artisten wonen vreedzaam naast elkaar...' In dat dorp wandelde ik eens op een vroege zondagochtend met de hond door ons buurtje. Bij een hoek had ik zicht op zo'n tweehonderd meter weg en toen gebeurde het. Twee eksters vlogen laag en krijsend over de weg in mijn richting. Onder hen rende een klein diertje op de as van de weg ook mijn richting uit. Een rat dacht ik, maar het bleek een jong haasje te zijn, die vlak voor mij onder een fiets schoot. Nat, dus over en in een sloot gesprongen en bloederig, dus aangepikt. Ik ging het haasje redden, maar daarvoor is een snelle doelbewuste greep nodig en ik aarzelde te veel, uit scheiterigheid. Het doodsbange diertje kreeg van mij de gelegenheid om weg te kruipen onder een hek en verdween in een particuliere tuin. De eksters gingen op een lage tak van een boom zitten. Na enige tijd ben ik doorgelopen. Over dit halfhartig optreden, schaam ik me nog steeds bij tijd en wijle.
freek voor ego-ducument

Geen opmerkingen: