17 oktober 2007

Bemoeizucht

...Het Parool, zaterdag 13 oktober, de kop is een citaat van wethouder Buyne...

Waar ken ik dat toch van, die roep van politici en ambtenaren om onderdanen thuis te controleren? Voeden ze hun kinderen goed op? Drinken ze niet te veel? Is de broodtrommel schoon van binnen? Liggen de lakens wel fris gewassen en scherp gevouwen in de linnenkast? Dat in Amsterdam Oud Zuid (de biotoop van bepalende politici en ambtenaren) teveel gezopen wordt en kinderen met 50 euro naar het hockeyveld worden gestuurd met de boodschap niet voor acht uur terug te komen, dat is eigen milieu, dat ontspoort niet. Nee, die eenvoudige gezinnen waar ze niet weten wat opvoeden is, die zullen we tot achter de voordeur lastig vallen. Om de overheid in mijn Vogelwijk een handje te helpen, heeft de woningbouwvereniging mijn voordeur alvast een stukje opgeschoven. Kan de stadsmarinier er straks makkelijker achter komen. Of de wijkmeester, de buurtregisseur of anders wel de straatcoach.
In de jaren twintig van de vorige eeuw had de sociaal-democratie ook zo'n bui. Met een beschavingsoffensief wilde de gegoede burgerij de gewone man manieren leren. En daarvoor moesten ze in de huiskamer zijn. In zijn onvolprezen overzichtswerk met de paradoxale titel "Ik moet omzien naar een kleinere woning want mijn gezin wordt te groot" haalt Egbert Ottens de notulen van de gemeenteraadsvergadering erbij om aan te geven dat die voordeur een wezenlijke grens was.

...uit "Ik moet omzien naar een kleinere woning
want mijn gezin wordt te groot
",
Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting (E. Ottens) - 1975
...

In 1983 mocht ik een van de eerste woningopzichteresses, van gemeentewege gerechtigd om achter de voordeur in te grijpen, interviewen. Het was de intussen bejaarde dochter van de vooroorlogse wethouder De Miranda. Met de heldere vanzelfsprekendheid die ouderen soms siert, gaf zij tijdens dat gesprek aan het zowel toen als nu ongepast te vinden om achter de voordeur van mensen hun huisje te treden. Je zou wensen dat iedereen die nu achteloos voordeuren intrapt, kennis neemt van haar gedachtes.

... uit "Asterdorp", Gemeentelijk Woningbedrijf Noord-West
(A. Dijk & S. Steinmetz) - 1983
...


...idem, citaat van mevrouw Schuil-Rodrigues de Miranda...

Metz leest de krant

Geen opmerkingen: