15 december 2008

Achter de voordeur -4-

...de Volkskrant, maandag 15 december...

De combinatie van enerzijds mensen thuis lastig vallen met levenslessen (zoals de pastoor dat in terecht vergeten tijden deed) en anderzijds het mateloos positivisme dat je verder alleen bij jubelkerken en (tot voor kort) financieel adviseurs tegen kwam, levert de volgende zin op: "Zij gaan langs de deuren om de talenten van de bewoners te ontdekken".
"Zij gaan langs de deuren om de talenten van de bewoners te ontdekken". Iemand op de afdeling communicatie, eruit geschopt bij een reclamebureau omdat hij ieder contact met de werkelijkheid had verloren, heeft bedacht dat ieder mens talenten heeft. Dat moeten we durven roepen. Dat kondigen we bij deze af. Dat besluiten we.
En dus bellen bij mij HEAO-jongens en meisjes aan om me te helpen. En bij de Leeuwardense meneren en mevrouwen van het artikel. Wat is uw talent? Welnu, zegt de mevrouw uit Leeuwarden, ik kan goed schulden maken. En ik, zegt de Leeuwardense meneer, kan enorm goed in de put zitten.
Je hebt nu eenmaal mensen met één talent, zei mijn vader vroeger, gepokt en gemazeld door vakbondservaringen.
Daar was ik het geheel en al mee oneens.
Toen.
Metz leest de krant


Geen opmerkingen: