31 december 2008

Vriezen

Bij buurman Jan was de laagste temperatuur - 11 celsius op de buitenthermometer en dat is in tijden niet voorgekomen. We lopen in ons dorp wat kleumerig door de dorpsstraat, ook al vanwege de omstandigheid dat dit lieflijk straatje van oost naar west loopt, zodat de wind er ijzig doorheen blaast. Ik trek mijn muts van vossenbont uit Archangel (voor dertig eurootjes gekocht van iemand, die daar zijn bruid vandaan heeft gehaald) over de oren en loopt door de polaire weilanden die nu ons dorp omringen. De confrontatie met kou is nergens heviger dan op het platte platteland.

Jannes, ex boer, komt me achterop. Omdat hij tegen de tachtig loopt heeft hij een rijwiel met electrische ondersteuning. Die heeft hij nu uitgezet om zich warm te blijven trappen. 'Hoe bereidt je een ganzenborst', vraag ik aan Jannes, omdat ik deze borst nog in de vriezer heb liggen, een toegift van mijn hazenjager.
'In spek verpakken en zo nu en dan bedruipen', zegt Jannes, 'zo deed mijn mem het vroeger'.


freek

Geen opmerkingen: