02 februari 2010

De morsige oude man met een zuurstofslangetje in beide neusgaten was Jan Blokker. Ik heb een tijdje naar de foto gekeken. Blokker was de beste columnist van Nederland met een productie van drie stukjes per week. Altijd in De Volkskrant, tot hij ruzie kreeg en overstapte naar het jongerenblad NRCnext. Hij was toen uit mijn zicht. Karakteristieke fotohouding van Blokker was vroeger: het grote hoofd dat met de kin steunde op de muis van de ene hand terwijl tussen de vingers van de andere hand, waarvan de elleboog op een tafelblad steunde,zich een smeulende sigaret bevond.
De foto van nu toont een vermoeide hondenkop, maar hij is dan ook al een long kwijt door de kanker en lag nu weer te herstellen van aandoening.
Maar in het interview bij de foto was Blokker nog onverzaagd. Of hij niet mentaal last had van al die ziektes vroeg de verslaggever. Blokker vond van niet: 'Ik laat de kanker niet toe tot mijn geest.'
Ik vond het een antwoord van een stoïcijn.



freek

Geen opmerkingen: