27 februari 2010

Schouwtoneel (6) – slempen

“Kinderen die bijvoorbeeld te vaak ongeoorloofd van school wegblijven, tekenen van fysieke of emotionele mishandeling vertonen of op een andere manier tegengewerkt worden in hun ontwikkeling. Als dit wordt geconstateerd is het de verantwoordelijkheid van professionele hulpverleners om actie te ondernemen.” Dit schrijft D66 in het verkiezingsprogramma en dat is helemaal niet gek bedacht. Alleen vraag ik mij en u af: wat heeft dat met de deelraad van stadsdeel Oost te maken? Een deelraad die helemaal niet gáát over de verantwoordelijkheid van professionele hulpverleners. Zelfs niet over de financiering van die hulpverleners. Gelukkig maakt D66 het helemaal goed met een andere mooie zin: “Een totaalverbod op alcohol in het park, die het ook voor buurtbewoners onmogelijk maakt om een onschuldig glaasje te drinken op een mooie zomerse dag, gaat echter veel te ver.” Kijk, nu hebben we het over slempen in het mooie Oosterpark en dat valt wèl onder de bevoegdheden van het stadsdeel. Waar de een in de zomer een onschuldig flesje rosé mag wegklokken mag de ander niet zijn schuldig blikje bier in de winter opslurpen. Verschil moet er zijn.
Ook de PvdA-afdeling Oost schrijft van die zwierige zinnen in het verkiezingsprogramma: “Dat betekent voor het welzijnsbeleid dat we ons allereerst richten op het bevorderen van een samenleving waarin alle inwoners oog hebben voor elkaar en samen willen werken aan de leefbaarheid van hun straat of hun buurt.” Vertel in je eigen woorden wat hier bedoeld wordt, zou mijn vroegere leraar Nederlands nu zeggen.
Ja, het is fijn dat de lokale politiek zo dicht bij de burger staat. Dan gaat het eindelijk eens ergens over. Ik stort me weer in de werken van de D66-afdeling Oost: “Het adopteren van elkaars geveltuinen kan een extra verbinding vormen tussen oud en jong, allochtoon en autochtoon, werkende en niet-werkende.” Na lezing van deze zin controleer ik even of mijn stemkaart nog op het prikbord hangt. Misschien ga ik op de verkiezingsdag einde middag wel even het café in en ja, dat kan uitlopen. Dan kom ik mezelf rond sluitingstijd van de stembus tegen bij mijn favoriete stembureau, gevestigd in een Chinees met een volledige vergunning. “Hoe weet ook weer die bartij van die verbindende gevelduinen? W66? DOEN!”

Metz leest verkiezingsprogramma’s

Geen opmerkingen: