11 februari 2010

Stukske

Carnaval is in ons wingewest een namaakfeest. We hebben het nooit gedaan, maar sinds André van Duin, heeft nu bijna elk dorp zijn eigen carnavalsvereniging. We hebben geen traditie, maar de losbollen van het dorp, proberen wat zuidelijk te feesten en een polonaise. Eigenlijk is het bij ons alleen maar zuipen, alhoewel Prins Carnaval hier ook wel eens op ziekenbezoek gaat met een fruitmand. En als we zingen, zingen we over 'het paard', 'het behang', 'bloemkolen' en een 'feestneus'.
We hebben geen eigen plaatselijke liederen zoals in het zuiden en zoals ik in een interview op de radio hoorde. Een inwoner van Breda vertelde trots over het aloude plaatselijke carnavalsnummer en zong de eerste regel:
'Uit de weg want ik moet weer overgeven
en daar zitten allemaal harde stukskes in... .'
Dat hoor je bij ons niet!

freek

1 opmerking:

Anoniem zei

Nou heb je daar waarschijnlijk niet een traditionele plaatselijke carnavalskraker gehoord Freek. Ga volgend jaar met mij op onderzoek uit en ik garandeer je de meest fantastische liederen. Soms niet te verstaan, zelfs voor mij niet. Maar hey, ik versta ook geen Fries en toch weet ik precies wat er gezegd wordt.
Je schoondochter (ja, uit Brabant, ja!)