02 mei 2013

Heer

In ons prachtblad (sinds 1752) staat een interview met de jonkheer (89).  De oude baas is in deze contreien grootgrondbezitter en was dominee van de kerk in ons dorp en zit daar nu nog regelmatig in de 'Herenbank' .
De jonkheer was ook kamerheer van de koningin en is fier op zijn 'Royal Connection'.
'Ik wandelde nog aan de hand van koningin-regentes Emma' zo laat hij weten in onze krant.

Ik herinner me uit vroegere dagen dat de jonkheer eens zuigend werd geïnterviewd, ik meen door Hans Verhagen van de VPRO, over het feit dat hij als kamerheer niet was uitgenodigd voor de trouwpartij van Beatrix met Claus. De jonkheer zat er pontificaal maar beteuterd bij en was een willig en naïef slachtoffer van de interviewtechniek van Verhagen.
Ik woonde toen ver van de jonkheer, maar kende zijn naam van heel vroeger en moest grijnzen. Dat was eigenlijk sneu, omdat je van een Friese landjonker niet mag verwachten dat hij mans genoeg is om Verhagen te weerstaan. Het interview legde de ijdelheid van de jonkheer haarfijn bloot.

Terug naar het heden. De jonkheer gaat in het interview  met ons prachtblad 'vol op het orgel' over zijn werk als kamerheer. Hij heeft de koningin nogal wat ingefluisterd, gevraagd en ongevraagd, zegt hij.
Eén keer zag de jonkheer een forse druppel aan de neus van Claus, nam onmiddellijk de prins terzijde en reikte hem zijn zakdoek aan.  'Veegt u uw neus maar even af; zo wilt u niet op de foto belanden', aldus de kamerheer.

Ook hier wint weer de ijdelheid het van de discretie, die een kamerheer hoort te hebben.

freek

Geen opmerkingen: