24 mei 2013

Leuren

Ik heb de afgelopen avonden geleurd. Dus, aanbellen, decent wachten, zonder naar binnen te loeren en dan een opgewekt praatje houden alsof je Gaston van de Postcodeloterij bent. Ik bracht het lidmaatschap van onze dorpsvereniging aan de man, bij inwoners die vergeten waren zich als lid aan te melden of stomweg niet wisten dat onze club bestaat in het dorp.
Meestal ging het goed en ontmoette ik aardige en verrassende mensen, maar ik ontdekte ook een fenomeen dat geroutineerde collega colporteurs al lang wisten: sommige mensen hebben gewoon geen zin om naar de deur te komen en blijven doodleuk naar de televisie kijken, terwijl je buiten voor de deur dreutelt. Een enkele kijkt zelfs even op en je aan, om daarna weer blik op de flatscreen te richten.
Eeen enkele afwijzing werd aldus geformuleerd: 'Daar hebben wij geen belang bij!'
Ik ben dan te laf of te moedeloos om uit te leggen dat het hier gaat om een collectief belang.

freek

Geen opmerkingen: