21 mei 2013

Zadelplezier

Op Eerste Pinksterdag is het voor ons huis een drukte van belang. Het lijkt wel of alle oudjes van mijn generatie de e-bike hebben gepakt om samen of met een hele troep een ommetje te fietsen. Die rijwielen worden dan na een uurtje voor mijn deur gestald omdat het koffietijd is en tegenover mijn huis een etablissement wordt uitgebaat waar men eten en drinken kan bekomen.
Dus op naar de koffie en het appelgebak, dat uit de vriezer, via de magnetron op het bordje belandt.
 'Slagroom mevrouw'? En hup, een fluim uit de spuitbus.
Wat de bejaarde sporters niet in de gaten hebben, is dat de kolonie kauwtjes,die zich in onze dorpsstraat ophoudt, zich massaal op de geparkeerde fietsen storten. Veel mensen van mijn leeftijd hebben namelijk een zadelovertrekje tegen een doorzitbips en de kauwtjes zien hier onmiddellijk bouwmateriaal voor hun nesten in.  Ze staan op elk zadel met een overtrekje en plukken en hakken de pluizige draden los, om dan met forse katoenpluimen in de snavel weg te vliegen.
Menig senior, die voldaan terugkeert naar zijn/haar fiets kijkt eerst verbluft naar het zadelovertrekje en daarna spiedend rond.
De kauwtje maken ruzie in de leilindes en ik zit laf te grijnzen achter de vitrage.

freek

Geen opmerkingen: