02 maart 2009

Voorjaar 2009

Ik maakte zaterdag mijn ommetje en hoorde, dit jaar voor het eerst, het mij bekende 'ieuw-wiet, ieuw-wiet'. Tussen de slordige eskaders van meeuwen en kraaien zag ik het eerste verliefde kievitenstelletje sierlijke curves in de lucht maken. Ik ben slapend lid van de Bond van Friese Vogelbeschermings Wachten, dus ik wacht niet, maar doneer wel. Bovenstaande vereniging heeft een ietwat hybride karakter. Enerzijds zijn de leden verwoede eierzoekers in het veld, anderzijds beschermen ze na 1 april de nesten van de weidevogels, overleggen met boeren en tellen jongen.
Buurman Jan is zo'n typ; hij heeft een scherp oog voor alles wat vliegt. Zo meldde hij onlangs dat vorig jaar in een boom waar ik duizend keer langs loop een slechtvalk had gebroed en dat er vier jongen waren uitgevlogen. Ik had nooit niks gezien.
Maar zaterdag zag ik mijn eerste kieviten van dit seizoen. Het eerste kievitsei is nog niet gevonden, maar zij waren er druk mee bezig.


freek

Geen opmerkingen: