27 februari 2009

Finito

Ik heb het even na gekeken. Voor het zaterdagnummer van ons prachtblad van 20 oktober 1962, schreef ik over hem. Ik was toen negentien, snabbelde wel eens met een stukje voor de krant en was met een fotograaf vanuit Friesland met de trein naar Amsterdam gereisd, om hem te ontmoeten. Dat mislukte: de anti-rooktempel aan de Korte Leidse Dwarsstraat waar ik hem op zou zoeken, was afgefikt en ik moest mij beperken tot een sfeerreportage van het Leidseplein, en de Pleiners. Dat valt niet mee als je daar op een zondagochtend bent, maar ik wist nog een pagina vol te schrijven.

Later zag ik hem een keer bij het Lieverdje, maar toen was ik al weer ouder en onderwijzer ter stede. Bij dit beeldje, een geschenk van de sigarettenfabrikant Hunter, (Ha, heerlijk Hunter...) hield hij zijn happenings tegen roken (uche, uche ,uche ) en tegen overmatig consumeren,(de misselijk makende middenstand...) Dit alles, met een dikke knipoog.

Weer veel later kwam ik hem wel's tegen in het café naast het stadsdeelkantoor van Zeeburg, waar ik met Metz en anderen een consumptie nuttigde. Hij was toen al een beetje van de wereld, maar oreerde nog als de beste met dat wat brouwende, nasale stemgeluid. Hij had zijn vlotten gebouwd en dreef nu uit in verpleeghuis en kroeg.

Nu is hij dood. Robert Jasper Grootveld, man van de vrije stadslucht.

freek

Geen opmerkingen: