20 september 2012

kermis

Als dorpsjongen zou ik van onze kermis moeten houden. Dat was op het platteland vanouds het feest voor burgers en boeren aan het einde van de zomer, als iedereen zich opmaakt voor een gure herfst en een stille winter. Het hooi was binnen, het vee ging bijna op stal en de middenstand van het dorp had de beurs gespekt door de uitgaven van winkelende boerinnen, die kleren, gerei en goederen hadden gekocht.
Ik houd niet van onze kermis, terwijl het zich bijna voor mijn deur afspeelt.  Maar als drie weken later in mijn geboortedorp, zes kilometer verderop, de kermis van start gaat, moet ik even kijken, over de kermis lopen, een potje bier kopen en een braadwurst achter de kiezen zien te krijgen.
Kermis heeft dus te maken met diepe sentimenten die in de kindertijd verankerd worden.

freek

Geen opmerkingen: