28 september 2012

Vroeger

Gisteren dronken vrouw en ik een kopje koffie op het terras van zo'n koffiezaak, dat van koffiezetten een kunst maakt. Vrouw jubelt over de smaak en ook ik vind het een pittig bakje.
Vijftig jaar geleden woonden Sjoerd en Janke in dit pand; toen was het een groentenwinkel en Sjoerd ging ook nog met z'n kar langs de deuren. Naast de koffiezaak van nu had buurman Piet een schoenmakerij en naast buurman Piet en buurvrouw Klaske was de winkel met electrische dingen van stofzuigers tot lampekappen van mijn ouders en daar woonde ik dus, vijftig jaar geleden.
Ik zat in die tijd vaak voor het raam van de 'mooie' kamer boven deze winkel en keek  op de bushalte van de bussen die vanuit hier ook over de Afsluitdijk reden en droomde van ver, ver.
Nu zit ik hier koffie te drinken en mijmer over toen, toen.

freek

Geen opmerkingen: