27 juni 2013

Carillon

In ons prachtblad (sinds 1752) stond een stuk over het carillon van het stadje Sneek. De naam van beiaardier Flucie van Bergen deed bij mij een luikje open. Ik zag de man, klein, haakneus en stoffig, weer voor me als hij bij mijn vader in de werkplaats de makke van het carillon in Joure besprak, want mijn vader deed het elektrisch gedoe rond dit  carillon en Flucie sloeg naast Sneek met zijn vuisten in Joure om een boterham te verdienen.
In de krant stond ook de anekdote die ik wist, maar vergeten was.
Flucie zat 's een keer opgesloten in de toren van Sneek omdat de stadsuurwerkmaker de deur achter zich in het slot had getrokken. Flucie speelde net zo lang 'In naam van Oranje, doe open de poort', totdat zijn vrouw, die thuis zat te wachten met de aardappelen, in de gaten kreeg waarom Flucie nog niet was aangeschoven.

freek

Geen opmerkingen: