25 juni 2013

Memento Mori

De dag voor buurman R. overleed, was ook S. dood, zo lees ik nu in de krant. S. volgde mijn ouders op toen zij hun woning en winkel verlieten om in de sanering te gaan en om in het huis naast hun oude winkel te gaan.wonen. S. begon een filiaal van een stomerij in mijn ouderlijk huis en stroopte met een Volkswagenbusje het platteland af op zoek naar een gebloemde jurk met een soepvlek, een zondags pak met een kwak mosterd of gewoon een ensembletje om op te frissen.
Hij was een vrolijke middenstander, die altijd schalks naar mijn avonturen in de grote stad Amsterdam vroeg, als ik bij mijn ouders op bezoek was. Ik had hem weinig te melden, maar suggereerde het één en ander.
S.schafte zich in een dolle bui een heteluchtballon aan.  Vrouw en ik gingen daarmee een vaart maken en hij glunderde toen hij ons na een onverwachte sleeplanding een certificaat uitreikte. Toen ging zijn vrouw plotseling dood en was S. alleen. Ik zag 'm nog bij de crematie van mijn moeder en later bij die van mijn vader. Hij oogde wat flets, maar deed zijn best om vrolijk te zijn.
Nu is hij dood.
Mijn oude buurt is  uitgestorven.

freek

Geen opmerkingen: