21 juni 2013

Geluksdag

Ik had mazzel vandaag, toen ik buiten liep. Allereerst liep ik bij 'mijn' buizerdnest (zie blog 3 juni 2013) twee scharrelende mannen tegen het lijf, die bij nadere beschouwing twee mannen van de roofvogelwerkgroep uit A waren Ze wisten dat er vier jongen in het nest zaten en dat het nu tijd was om te ringen. Dat wisten ze aan de poepcirkel op de grond rond het nest. Ze legden mij uit dat jongen buizerds op de rand van het nest gaan zitten om te poepen. Als de witte fledders pal onder het nest liggen zijn ze piepjong, maar naar mate ze ouder worden schieten ze verder weg. Is de ring ongeveer twee meter van het nest af dan zijn de jongen vier weken en gaan binnenkort uitvliegen; vandaar 'ringtime'.
Daarna zag ik bij de bosrand drie reeën, waarvan één jong die zoogde bij zijn rustig grazende moeder. Dat vond ik ook wel bijzonder. Vijf minuten later zag ik een koppeltje hazen in een bloemrijke wei scharrrelen en als klap op de vuurpijl probeerde ik nog een kievitenkoppel te helpen die uit alle macht een buizerd van hun nest met kuikens probeerde te verjagen. De buizerd bleef rustig zitten peuzelen onder de aanvallen van het kievitenpaar en toen ik aan kwam lopen, vloog ze traag op met het laatste kuiken in de snavel.
Leve de natuur!

freek

Geen opmerkingen: