21 december 2007

rooie

Arne Jansen vond dat het mooi genoeg was geweest en er verschenen verschillende artikelen in de bladen over hem en die ene hit:' Meisjes met rode haren'. In De Pers (pak dat blad) werden diverse roodharige dames aan het woord gelaten, van Elsbeth Etty (is die echt rood?) tot Barbara Barend. Zelf was ik vroeger 'peenkleurig', hetgeen nog erger is dan roodharig, dus het artikel had mijn interesse. Vooral toen ik las dat roodharige VPRO programmamaakster Djoeke Veeninga liet weten dat ze in 1979 een landdag voor roodharigen had georganiseerd. Dat klopte, want ik was er bij toen. In de Pekingtuin in Baarn speelde dit evenement zich af en ik herinner me alleen nog dat er veel rossige en minder rode types waren en de slenterende pantoffelparade door het Baarnse park. Eigenlijk was de tijd van 'rooie vuurtoren', 'knipperlicht' of heel gewoon 'rooie' al voorbij. De allochtonen waren in aantocht.
freek

Geen opmerkingen: