12 december 2007

verloren voorwerpen 8

De elektrische typemachine met correctielint die een hele regel achteruit kon werken. Plus schermpje waarop je die regel kon zien!
Tik tikketik tik tik.... blop....blop....blop....blop...
Het is nog niet zo gek lang geleden dat ik voor veel geld dit moderne apparaat aanschafte. Het was in 1984 om precies te zijn. Brother heette de fabrikant. Binnen twee jaar verhuisde het apparaat naar een vage doos in de fietsenkelder. De computer was definitief doorgebroken in het midden- en kleinbedrijf. Met daisywheelprinter!
Een jaar of zes geleden ruimde ik de kelder op en kwam onze handige hippie weer uit zijn doos. Ik legde mijn zoon, toen dertien jaar oud, de werking van deze elektrische typemachine uit en hij zag magic. Een computer die de letters direct print, op het moment van de aanslag zelve dus. Dit is een uitvinding, kraaide hij, en ik zag zaken in zijn ogen. Nooit meer oponthoud met ingewikkelde commando's voor het printen van bestanden. Nooit meer gezeur met teksten die verloren gaan omdat ze niet zijn opgeslagen. Boter bij de vis.

Metz herinnert zich

Geen opmerkingen: