28 december 2007

Pond prei

...Het Parool, 24 december...

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit zegt het, dus wie ben ik om het met de professor oneens te zijn? Vroeger had ik het ook altijd aan de stok met de professoren van de VU - standaard, zonder na te denken, te luisteren of om me heen te kijken - dus wat dat betreft voelt het vertrouwd. En net als toen, heb ik nu weer het idee dat de professoren aan de VU met hun hoofd in de wolken der wetsidee lopen en niet weten wat een pond prei doet. Maar ditmaal heb ik wel geluisterd en om me heen gekeken. Zo weet ik dat een pond prei € 0,79 kost. Een pond lof doet € 0,99, spruiten € 0,89 en kool kost per kilo € 0,99. Stukje vlees erbij? Gehakt en lamskoteletjes haal je voor bijna niks bij de Turk, net als citroenen, kruiden, kiwi's en tomaten. Ja, het is stil geworden bij de voedselbank. Maar de professor wil vanaf zijn wolk bewijzen dat arme mensen door geldgebrek wel ongezond móéten eten. Zoals politici willen dat er voedselbanken bestaan want dan kunnen ze het erg vinden dat er voedselbanken bestaan.
Wetenschappelijke lulkousenband en politieke zwetskoekerij.
Gezond eten is goedkoop. Voor de prijs van één happy meal (€ 3,75) eet je de hele week verse groenten. Behalve de professor want die denkt dat vette tonijnsalade van Johma gezond is.
Rare mensen, daar op de VU.

Metz leest de krant

Geen opmerkingen: