03 maart 2008

leve de natuur 41

Ik sus mijn geweten met een aantal lidmaatschappen van en vaste donaties aan Derde Wereld- en Algemeen Menselijke clubs, zodat ik met een gerust hart bedelbrieven aan de kant kan schuiven en door kan zappen bij een landelijke t.v.actie. Daarnaast heb ik nog wat merkwaardige contibutieafdrachten, die nodig 's gesaneerd zouden moeten worden. Toch is er hier weer een bijgekomen: lid van de BVFV, de Bond van Friese Vogelwachters. In deze, wat hybride, vereniging verzamelen zich fanatieke kievitsei-zoekers, die na 8 april met rapen stoppen en dan overgaan op nestbescherming. Zo omzeilt men de EG-richtlijnen, die het leegroven van nesten verbied. Trouwens, de nesten moeten nog het meest beschermd worden tegen het mechanische geweld van de landbouw. Vroeger werd daarom een stokje bij het nest gezet, om de attentiewaarde te verhogen, maar roeken en vossen kregen in de gaten dat je bij zo'n stokje moest wezen. Zelf ben ik meelevend lid. Ik zoek niet, ik kijk.
freek

Geen opmerkingen: