08 maart 2008

Peasens Moddergat

Op 6 maart 1883 begon het in de namiddag te waaien De vissersvloot van Peasens Modderdergat was al uitgevaren en werd overvallen door de opkomende wind die uitgroeide tot een storm. Van de 21 vissersaken die waren uitgevaren verdwenen uiteindelijk 17 in de golven en 121 vissers, waarvan 83 vissers uit het kleine tweelingdorp Peasens Moddergat, verloren het leven. Op 7 maart 2008 sta ik op de Waddenzeedijk bij het monument voor de omgekomen vissers. Over de weg komt een dieplader met daarop een splinternieuwe Wierumer Aek gebouwd naar oud model. Het is de WL 19. Ik lees de inscripties op het munument. De WL19 was de 'Drie Gebroeders' van de familie De Haan. Vijf leden van de familie voeren op de WL 19 en zijn allemaal omgekomen. De oudste De Haan was 52 jaar, de jongste visserman De Haan was 12 jaar. De dieplader, op weg naar de plek waar de WL 19 te water zal worden gelaten, houdt onder aan de dijk stil voor het monument: een eerbetoon. Stapelaar Johan, collega van de ecokathedraal, heeft me hiermee naar toe genomen. Hij maakt een t.v. documentaire over de bouw van o.a. dit schip. Ik sta op de dijk bij het monument met de drieëntachtig namen en ik huiver. En niet alleen van de kou.
freek

Geen opmerkingen: