28 maart 2008

Djoeke 16




Om vijf uur gaat de bel. Djoeke stuift als een echte waakhond de gang in en posteert zich achter de deur. Ik pak haar bij haar nekvel en doe de deur met de andere hand open. Voor mij staat R.

Ik ken hem sinds kort, omdat ik ben toegetreden als bestuurslid van Plaatselijk Belang en daar is R. de secretaris van. Wij van Plaatselijk Belang hebben de opdracht om de belangen van het dorp te behartigen bij de gemeente en dat doen we met verve. Maar goed, R. steekt twee gesloten handen naar voren. Mijn vrouw komt er bij en neemt ze in ontvangst. Twee kievitseieren schenkt R. ons, net geraapt op de maisakker achter de nieuwbouw. Mijn vrouw glundert. Haar vader was vroeger hoofd van de ULO-school in Sneek en in deze tijd brachten veel boerenjongens een kievitsei mee voor de hoofdmeester. 'Met roggebrood en radijs zijn ze het lekkerst', zegt mijn vrouw en ze koestert de eitjes als kleinoden totdat ze zachtjes gekookt worden.

freek

Geen opmerkingen: