05 maart 2008

Dagboek uit een wachtwijk (14) - ludiek

Ik heb de uitnodiging van de non-welzijnsorganisatie Civic om eens nader kennis te maken, terzijde gelegd. Niet omdat ik die middag zonodig moest werken of doen alsof, wel omdat ik ter plekke vervelend gedrag ten toon zou kunnen spreiden. Dan versjteer je hun feestje (wensenboom! speeddate! dialoogtafel!). Dat is niet netjes en trouwens, daar word ik zelf met terugwerkende kracht ook niet vrolijk van. Mijn overbuurvrouw is wel gegaan. Ze gelooft mijn stukjes over de kaalslag van het welzijnswerk in de Indische Buurt niet ("Altijd dat zeurderige toontje van jou") en wilde zelf eens de proef op de som nemen. Na een half uur was ze terug.
En? vroeg ik voorzichtig, een binnenpretje onderdrukkend.
- "Ik heb het niet kunnen vinden", zei ze met een hulpeloos gezicht. "Buiten hingen allemaal folders van twee jaar geleden en ik wist niet welke deur ik in moest. Toen ik eenmaal binnen was liep ik wat verloren rond te dwalen. Ik zag acht mensen met allemaal hetzelfde groene T-shirt voorbij schuifelen met een handvol anderen achter zich aan. Ik heb nog even aan de bar gezeten. Niemand zei iets. Toen ben ik maar weer naar huis gegaan. Maar dat is nog geen reden om zo negatief te doen over Civic!".
Zo is dat. Positief blijven. De lokale overheid laat zien hoe dat moet en verzorgt de pr van de non-welzijnsorganisatie: "In buurthuis de Meevaart werd de middag op ludieke wijze voorzien van commentaar door 'Sjaan' en muzikaal ondersteund met een speciaal Civiclied: 'Civic is cement'. Cement in de zin van samenwerken in de wijk."
Ik heb het allemaal gemist. En ik ben nog wel zo gek op samenzang. Om over Sjaan maar te zwijgen.

Metz in de buurt

Geen opmerkingen: