28 november 2012

Bouterse

Bouterse heeft grote contracten afgesloten: één met een Canadees om goud uit de Surinaamse grond te halen en één met een Chinees om de rijstproductie in het district Nickerie te verbeteren.
Ik quote: 'Volgens Bouterse zal het ooit door Nederland opgezette Wageningen, een rijstproductie -en onderzoekscentrum, in ere worden hersteld'.
Over deze zin heb ik wel wat te zeggen:
Ooit was mijn Surinaamse zwager onderzoeker en veredelaar van rijst in dit Surinaamse Wageningen. Met zijn ingenieursdiploma op zak, wilde hij zijn land dienen en de resultaten logen er niet om. Hij werd bekend onder de rijstverdelaars en gaf adviezen in andere ontwikkelingslanden.
Toen kwam Bouterse met een coup aan de macht en werd alles anders. Bouterse aanhangers werden, zonder kennis van zaken, op gecreëerde managementposten gezet en wilden ook snoepen van het Nederlandse ontwikkelingsgeld. En er kon geen tractor worden gekocht zonder een vergoeding voor de eigen portemonnee. Mijn zwager pikte dat niet en ging naar Paramaribo om verhaal te halen. Hij werd van het kastje naar de muur gestuurd en bij terugkomst in Nickerie was zijn kweek -en kruiswerk met rijstplantjes gesaboteerd. Dat was jaren werk naar de knoppen en dus een  ramp en mijn zwager verliet gedesillusioneerd zijn land, werd ontwikkelingswerker in Mali, kreeg daar een infectie en stierf op de intensive care in Nijmegen. En de rijstplantages in Nickerie werden een woestenij onder de onbeholpen, maar grijpgrage Boutersekliek
Dus vanwege mijn integere, maar dode Surinaamse zwager, zeg ik tegen Bouterse: 'Vuile hufter en dief, je beste mensen naar de sodemieterij helpen en nu de praalhans spelen met een chinees contract in je bloederige handen.
Klootzak!

freek

1 opmerking:

metz zei

Die zit, Freek.