29 november 2012

DNA

Vroeger was ik medebestuurder van een klein stukje Nederland: een pittoreske gemeente midden in de driehoek Amsterdam, Utrecht, Hilversum. Het was daar goed toeven en genoeglijk en overzichtelijk besturen.
Als gemeente hadden we geen visie; iedere partij had zo'n beetje zijn eigen visie. Zo was de PvdA altijd voor meer onderwijs en welzijn, het CDA stond pal voor de bedreigde boerenstand in het gebied, de VVD wilde niks liever dan veel vrije sector woningen bouwen en de lokale partij wilde alles wat je ze bij de keukendeur influisterde.
In mijn tijd ging dat jaren goed, met wat geven en nemen. Tegenwoordig heet dat uitruilen.
Nu lees ik een persbericht van mijn oude gemeente. Die is alleen een tikje groter geworden door een herindeling.
Ik huiver:

'De gemeente is druk bezig met het vaststellen van een toekomstvisie, passend bij de historie en het DNA van het gebied rond Maarssen, Breukelen, Loenen. Met Focus op Morgen moet een politiek overstijgend document worden opgesteld, waarmee Stichtse Vecht zich onderscheidt en een krachtige positie kan innemen in de regio.'

Hier zit een externe adviseur achter, dat kan niet anders!

freek

Geen opmerkingen: