04 maart 2014

1942

Nog eentje uit de doos van het internet. Een zonnige, idyllische foto: paard en wagen, rustige voerman, kinderen. Het is het oorlogsjaar 1942.  Paard en wagen passeren mijn geboortehuis. (tweede van links) Mijn vader was net begonnen als elektricien, waterfitter en loodgieter. Die woorden gebruikte hij altijd. Het huis was door mijn beppe gekocht en hij loste af.
1942.
De oorlog lijkt ver weg maar is het niet. Tegenover het huis van mijn ouders stond het gemeentehuis en daar werden, even later, Engelandvaarders opgebracht, na een mislukte vluchtpoging met een watervliegtuig uit Engeland, dat niet op het Tjeukemeer kon landen. De RAFpiloot was de zoon van een kroegbaas in het dorp, dus die kende het meer, maar de poging was verraden. En er werden in ons huis twee Amsterdamse hongerkinderen opgevangen, maar toen was het al 1944.
Ik zeg nu 'ons', want ik ben in de winter van 1942 geboren!
(klik op foto voor vergroting)
freek



Geen opmerkingen: