22 maart 2014

Joost


Dit geeltje hangt al vier jaar boven mijn bureau. Het is de akte van een weddenschap die Joost en ik, gezeten op de rand van het bed, afsloten op 2 februari 2010 over het aantal zetels dat de PVV zou gaan scoren in de aankomende verkiezingen voor de Tweede Kamer. 2e K, zo omschreef Joost dat, want hij had natuurlijk de Ball Pentel in handen. De dreiging van de PVV was een vast gespreksonderwerp voor ons, en vooral Joost zat het hoog. PVV-ideoloog Martin Bosman was in die dagen bezig met een boek en belde Joost op om te checken of hij inderdaad een linkse rakker was, ooit actief bij De Waarheid, ooit actief bij De Populier, ooit actief bij De Balie, ooit actief tegen apartheid, ooit actief bij Trouw en over de hele dus onderdeel van de linkse maffia. Even geen tijd voor jou, spuugde Joost in de hoorn. Ben nu bezig met kanker, slingerde hij er achteraan en hing op.
Wat waren we jong en naïef. We dachten allebei dat de opmars van de PVV, die toen nog 9 zetels bezat, onder de twintig zou blijven steken. Ik hield het op 12 tot 15 zetels, Joost op 15 tot 18. Hij zat er dus dichter bij want toen op 9 juni de zwarte rook was opgetrokken, telde Ferry Mingelen 24 zetels. De fles bourgogne was niet gewonnen maar als iemand er recht op had, was het Joost. De aanblik van een winnende Wilders is hem bespaard gebleven; eind mei hebben we Joost begraven.
Omdat er geen einde kwam aan Wilders' PVV, hikte ik sindsdien een beetje tegen onze weddenschap aan. Hij had een betere afsluiting verdiend. Maar nu de PVV implodeert, durf ik weer naar het geeltje te kijken. En verder te rekenen: 15 zetels scoorde de PVV in 2013. Hé, eigenlijk hadden we in 2010 met een ver vooruitziende blik dus allebei gelijk. Dat zijn twee flessen bourgogne in de nastoot. En nu er drie zijn weggelopen zijn er nog maar 12 PVV-ers over in de 2e K. Dat is precies de range die ik voorspelde. Ik heb een goede fles bourgogne open getrokken en proost op Joost.

Metz herdenkt  

Geen opmerkingen: