03 maart 2014

1953

Ik pluk een foto van internet: het is 1953 en de lokale tabak, koffie -en theefabriek Douwe Egberts bestond 200 jaar en schonk een carillon aan het dorp, waar de fabrieken stonden. Ik was 11 en was er bij, ergens achteraan.  Op de foto zien we het volk, bijeengehouden door één politieman, in de Torenstraat staan, rustig op een strakke lijn. Daarvoor de tambours van harmonieorkest Concordia. Ik was ooit een blauwe maandag leerlingklarinetst van dit korps, maar toen de uniformpet in zicht kwam, paste ik. Op de voorgrond zijn de leden van de fabrikantenfamilie De Jong te zien, die in villa's buiten het dorp woonden en rechts in de hoek zit Wylde (wilde) Wietse, de burgemeester van ons dorp, die deze erenaam verdiende omdat hij het sluitingsuur van de dorpskroegen tijdens de kermis persoonlijk tot stand bracht, door met een gummilat de etablissementen leeg te vegen. Met de dorpsagent op de achtergrond, maar toch... .
De toren met carillon is rechts, maar niet te zien. Het spreekgestoelte is voor de ingang van sigarenmagazijn Het Hoekje getimmerd. Ik denk dat de eigenaar Bouke v. D op de bovenverdieping langs de gordijnen staat te gluren. Hij was vroeger de begenadigde doelman van v.v. De Kooi en is jong gestorven, Zijn zoon Jelle zit nog steeds in de zaak.
(klik op foto voor vergroting)
 
freek

Geen opmerkingen: