18 maart 2014

Kelder

De voetbalclub van mijn dorp speelt in de kelder van het amateurvoetbal: de vijfde klas en bivakkeert daar onder in het tweede rijtje. Het kan dus niet lager. Vroeger was de laagste klas de zevende, maar ook het amateurvoetbal holt achteruit in belangstelling. Ik ben 's een paar jaar voorzitter van zo''n zevende klas clupje geweest. Het was net echt. De trainer kreeg een kleine vergoeding en een riante reisregeling om de fiscus te misleiden. Spelers uit naburige dorpen werden gelokt met een trainingspak en nieuwe schoenen. En elke nieuwe trainer nam ook spelers mee van zijn oude club. Die waren in de ogen van de trainer goed, of hadden ruzie gehad. Zo bestond mijn dorpsclupje in de Vechtstreek op een gegeven ogenblik uit zeven donkere jongens, die door de trainer uit de Bijlmer waren geïmporteerd. Ze waren exotisch, maar konden niet beter voetballen dan de dorpsjongens.
Verder was het een crime om vrijwilligers bij de club te houden. Ze hadden de echte macht in de club, want bij elk klein verschil van mening riepen ze vrolijk: '' Nou, dan kap ik er mee..."  En dan lag de kantine plat en holden we onze financiële ondergang tegemoet. Dat wisten ze.
Ik papte dus en hield nat.

Freek

Geen opmerkingen: