19 maart 2014

Festival

De afdeling Stad van het duo Stad & Land heeft enkele maanden in een archiefkelder opgesloten gezeten, speurend naar kattebelletjes van Amsterdamse politici uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Ieder zijn hobby. Maar af en toe moet je weer eens het heden in, de straat op, ruiken hoe de stad er nu bij ligt. Zo belandde ik gisteravond in De Melkweg bij het 'Festival van de lokale democratie'. In verschillende zalen en zaaltjes waren interviews, debatten en televisieopnames. Die zaaltjes waren karig gevuld, de aanwezigen dribbelden vooral drukkig heen en weer door de wandelgangen. Om elf uur werd in een grote zaal Pauw & Witteman opgenomen. Normaal zet ik dan de televisie uit en verdwijnen de heren in een puntje midden in het beeld maar dat kon nu niet. Aan tafel zaten bekende politici en bekende journalisten, in de zaal zaten vooral onbekende politici, gehuld in T-shirts van hun partij. Ik vermoed dat de organisatoren van het Festival de Amsterdamse doorsneeburger warm wilden maken voor de lokale democratie. Maar als ik het goed zag waren er helemaal geen doorsneeburgers in de zaal aanwezig. Ook na afloop, bij het grote drinken en elkaar op de schouder slaan, zag ik overal politici en journalisten en nergens zoekende, schuifelende bewoners. Wel waren er opvallend veel mooie jonge meisjes, die om de bekende politici en journalisten zwermden en ook aan ze zaten. Voor mij was dat nieuw maar misschien was ik vergeten dat dat normaal is. Na een paar maanden onder de grond te hebben geleefd, kijk je weer fris de wereld in.

Metz in de stad

Geen opmerkingen: