24 maart 2014

Wilders

Natuurlijk nam Wilders geen woord terug van de speech waarmee hij zijn voetvolk subtiel had opgehitst tot het scanderen van 'minder. minder, minder... '.
Zijn retorische truuk is van alle tijden en wordt gebruikt door heersers om het volk te laten zeggen wat zij vinden. Dat legitimeert de daden van de leider
Joseph Goebbels zweepte het volk op met een tiental retorische: Ich frage euch... . om te culmineren in: 'Ich frage euch, wollt ihr den totalen Krieg?'  En volk in het Sportpalast schreeuwde hysterisch 'jaaah, jaaaah, jaaah'
En de kruisiging van Jezus werd mede mogelijk gemaakt door de keuze van het volk, opgehitst door hun geestelijke leiders, tussen Barabbas ( een boef, maar wel onze boef) en Jezus van N. (gevaarlijk voor onze orde):
'Kruisigt hem, kruisigt hem, kruisigt hem,... .'

Trouwens, Wilders is twee keer mesjogge. Hij spreekt van 'waarheid '  als hij het over zijn abjecte opvattingen heeft. Niet over: 'Ik vind dat er minder,...', of  'mijn analyse van de werkelijkheid is dat er minder,...' , of gewoon 'volgens mij moeten er minder,...,'maar hij spreek in zijn ogen de enige echte waarheid. Dit is tekenend voor mensen die een messiaanse roeping menen te hebben ( 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'), of sterker nog, die menen dat zij de teruggekeerde Messias zelf zijn.
Het zou mij niet verbazen als Wilders eindigt in een gesloten inrichting voor godsdienstwaanzinnigen.

freek

Geen opmerkingen: