24 augustus 2012

Woninginvesteringszones

Minister Spies is van plan "woninginvesteringszones" op te richten, al zou ik niet weten hoe dat gaat: een woninginvesteringszone oprichten. Een woninginvesteringszone leggen bij Scrabble, dat kan natuurlijk wel. Eerst ligt er 'zone', dan legt een slimmerd er 'investerings' voor. De Van Dale komt op tafel en ja hoor, het mag. Dan is Spies aan de beurt. "Ik maak er een woninginvesteringszone van! Voor 48 punten". De Van Dale blijft nu dicht want ja, als de minister het zegt, dan is het wet.
Waar die zones goed voor zijn vertelt de minister in De Volkskrant van 19 juli: "Daarmee kunnen bewoners gedwongen worden het eigen bezit, de buitenruimte en de gemeenschappelijke ruimte te onderhouden. De welwillende bewoners kunnen een heffing opleggen aan degenen die daar niet aan meewerken".
Zo'n zin lees ik tien keer over. Omdat ik in een potentiële zone woon maar vooral omdat ik mij probeer in te beelden hoe het dagelijks leven er uit zal zien in de nieuwe orde. Onder dwang de straat vegen? Een boete krijgen van mijn buurman? Of juist uitdelen?

Metz leest oude kranten

Geen opmerkingen: