11 februari 2009

Sensatiebakkers

...de Volkskrant, vandaag...

Het valt als agent van politie of burgemeester van Weesp niet mee om iedereen tevreden te stellen. Bert van Slooten van Radio 1 gaf vanmorgen vroeg - achteraf dus - de schuld aan de burgemeester. "U hebt de schooldirecteuren niet geïnformeerd!", sprak hij op het inquisitietoontje dat journalisten aanslaan als ze een kritische indruk willen maken.
Zegt de burgemeester: "Ouders en scholen hebben maandag bericht van ons gehad".
"Ja, maar u hebt ze niet verteld dat dinsdagavond de beelden van verdachten bij Opsporing Verzocht vertoond zouden worden!" houdt Bert vol. Hij heeft geleerd dat burgemeesters altijd jokken.
Zegt de burgemeester: "Dat hoorde ik ook pas om vier uur 's middags. Die beelden waren toen net bekend en justitie en politie bepalen dan wat wijsheid is voor hun onderzoek". Lijkt me verstandige taal van deze overheidsdienaar, zoals trouwens het gehele handelen en communiceren van de Weesper autoriteiten bij mij accuraat overkomt. Ooit, inmiddels ruim 15 jaar geleden, heb ik namens de overheid moeten handelen en communiceren na moord en rumoer in de buurt, en één ding heb ik van die tijd geleerd: als er stront is willen journalisten méér stront. En méér bloed, méér schuld, méér treurnis, meer érg, méér lezers, méér kijkers.
Sensatiebakkers zijn het. Warme sensatiebakkers, dat dan weer wel.
Beet! denkt Bert van Slooten intussen: "U loopt dus achter de feiten aan!!"
Ook de geschreven pers is op jacht naar sensatie waar schuld bij hoort. Waanzinnige taferelen ontstonden omdat de burgemeester niet alles tegen iedereen vertelt. Waarna die taferelen blijken te bestaan uit het feit dat schooldirecteuren vreemden van het schoolplein sturen, wat me voor alledag heel verstandig lijkt. Bovendien: 10 tegen 1 dat die vreemden journalisten waren...
...de Volkskrant, vandaag...

... sensatiebakkers van de Volkskrant bijvoorbeeld.

Metz leest de krant

Geen opmerkingen: