08 april 2013

merel

Zaterdag 6 april, was de eerste dag zonder nachtvorst vooraf. Ik ging dus een beetje in de tuin rotzooien: een wilde bloemenmengsel zaaien, wat potten verzorgen en vooral hier en daar een emmer water uit mijn regenput omkieperen, want het heeft weken niet geregend.
Ik zag 'm zitten onder een oude boomstronk; gerafeld, stofgrijs, maar alive and kicking, een jonge merel. Hij had alle vorst overleefd, was uit het ei gekropen en uit een boom of struik gevallen of gefladderd en scharrelde nu mottig in mijn tuin rond.

Toen zag ik ook de moederlijster een meter van mij af in de ligusterhaag. Ze had een vette gele larve in haar bek. Zonder zich aan mij te storen hipte ze naar haar jong en stopte de larve in de opengesperde geelgerande snavel. Ik vond het een kranig vrouwtje. Terwijl in mijn tuin vanwege de kou een 'silent spring' heerste, had zij kans gezien om geruisloos haar eitjes uit te broeden en had van dit nagebroed één jong het tot nu toe overleefd

Die redt het wel, hopelijk!

freek

Geen opmerkingen: