11 januari 2008

familieverhalen 1

Ik ben geboren in de winter van '42, mijn pake (grootvader) is in de zomer van hetzelfde jaar doodgegaan, dus we we hebben elkaar nooit aangeraakt. Wel heb ik mijn jongste zoon naar hem genoemd: Sjirk. Mijn pake brandde boegen van Friese Jachten (in een vorm buigen d.m.v. een turfvuur en lichaamskracht) op de werf van Eeltsjebaes in Joure. Eén keer per jaar ging hij met de baas naar Zaandam om hout in te kopen. Met de Lemmerboot over de Zuiderzee en dan op naar de Zaanstreek. Het hout lag in een vlothaven in het water. Beide mannen konden niet zwemmen, maar de baas gaf mijn pake de opdracht om onder de drijvende stammen door te duiken om de kwaliteit vast te stellen. Mijn pake ging dan in de lange onderbroek te water en terwijl hij zich aan de onderkant van de stammen vasthield inspecteerde hij het hout. Het verhaal gaat, dat hij een keer boven water kwam en na op adem te zijn gekomen de volgende woorden sprak: 'deakistenhout baes' (doodkistenhout). De koop ketste af.
freek

Geen opmerkingen: