20 januari 2008

meester Louis

Jaren geleden kwam ik Louis van Gaal wel 's tegen als hij z'n pionnetjes en ballen inlaadde voor de Don Bosco lts aan de Polderweg in Amsterdam om naar het aanpalende sportveld te rijden. Hij was daar gymnastieker en ik werkte even verderop. Omdat we allebei een Lada Niva hadden, zwaaiden we wel eens loom naar elkaar in het voorbijgaan.
De laatste jaren vond ik Louis onuitstaanbaar met zijn 'jijen' en 'jouwen' en het etaleren van zijn, in zijn ogen, superieure gelijk.
Gisteren hoorde ik hem op de persconferentie na afloop van Heerenveen-AZ en toen dacht ik: hij is niet onaangenaam, hij is gewoon een schoolmeester gebleven. Een schoolmeester werkt met kinderen en heeft gezien de meester-leerlingverhouding altijd gelijk, althans de ouderwetse meester en dat is Louis. Gisteren tijdens de persconferentie kwam hij slim terug op zijn uitspraak tegen Tom Egberts waarin hij Tom verweet dat hij 'suggestieve' vragen' stelde. Brave Tom was er toen confuus van en Louis gloreerde, maar hij heeft later waarschijnlijk gehoord dat het bijvoeglijk naamwoord 'suggestief' niet helemaal op z'n plaats was. Dus gisteravond zei Louis tegen een vragensteller: 'Dat is een retorische vraag die jij stelt. Een retorische vraag is een vraag waarin het antwoord al besloten ligt, ja...' Hij pauzeerde even, keek de zaal rond en zei toen: 'En ik noem dat een suggestieve vraag!' Ik vond het briljant en zag de oude schoolmeester in hem: corrigeren en toch je gelijk halen in twee zinnen.
freek

Geen opmerkingen: