13 januari 2008

met rek

Onze nationale trots: it Fryske hynder (het Friese paard), staat er niet best op. Op een hengstenkeuring kwamen negentig Friese paardenmannen zich meldden en slechts zesendertig werden waardig bevonden om in de toekomst kwakjes te leveren. De rest werd afgevoerd wegens onvoldoende sperma of veterinaire bezwaren en zullen hun dagen slijten in tweedehands maneges. Wat er allemaal mis was? Ik citeer de krant: 'De jury koos vooral paarden met rek en lengte in het lichaam. Maar de lengte lost het grote probleem bij de Friese paarden, de stuwing vanuit de achterhand, niet op. Een ander punt van zorg is het hoge kruis van een aantal paarden...'

Daar ben je dan even stil van; ik ben in elk geval opgelucht dat ik nooit en niet voor een dergelijke jury hoef te verschijnen, want ik vertrouw mijn 'rek' niet en vooral 'mijn stuwing vanuit de achterhand' is niet al te best.
Bij 'een te hoog kruis' is het wat anders.
freek

Geen opmerkingen: