22 januari 2008

Dagboek uit een wachtwijk (10) - kapgeld

Bomen, ze misstaan niet in een bos. Maar als er teveel zijn, kromgroei toeslaat of ze gewoon in de weg staan, dan mogen ze van mij om. Kappen maar. In de vorige eeuw was ik een tijdje wethouder in mijn stadsdeel. Een van de taakjes bij de uitoefening waarvan ik een zekere ijver ten toon spreidde, was het ondertekenen van kapvergunningen. Tot mijn verbazing sprongen beschaafde stadsbewoners zo nu en dan uit hun vel bij het lezen van zo'n kapvergunning. Zij reageerden alsof er standrechtelijke executies werden aangekondigd. Brieven zonder eind, tranen met tuiten en advocaten in overvloed, allemaal om een uit de kluiten gewassen heester te behouden. Wanneer ik na een werkweek vol vergunningen eindelijk neerstreek in mijn Veluwse datsja, keek ik tevreden toe hoe de eigenaar van de camping met zijn kettingzaag de ene na de andere Amerikaanse vogelkers onderuit haalde. Zonder vergunning.
Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat duidelijk te maken dat mijn onvrede met het kappen van een aantal bomen in de Javastraat te Amsterdam, niet voorkomt uit liefde voor de flora. Nee, mijn ergernis betreft de reden die de overheid aanvoert voor het kappen van de bomen: omdat er subsidie voor is. Twee miljoen euro stelt Europa ter beschikking aan de lokale overheid om de bomen te kappen. Naar het schijnt leidt deze actie er uiteindelijk toe dat mijn zielige buren dan een goede gezondheid krijgen, betere scholing zullen genieten en een vaste betrekking krijgen, bij het spoor bijvoorbeeld. Maar als je de bomen niet kapt, krijg je dat kapgeld niet en blijft mijn overbuurman verstoken van de vooruitgang. Deze kromgroeiredenering heeft de Nederlandse regering met succes uit kunnen leggen aan de ministers van Griekenland, Bulgarije en Portugal zodat de spaarcentjes van de Griek, de Bulgaar en de Portugees nu dus ook naar de hoveniers in Holland stromen.

Metz in de buurt

4 opmerkingen:

erica zei

Ik denk dat die subsidie niet de enige reden is dat ze de bomen weg willen hebben. Een aantal dybamische winkeliers in de Javastraat heeft het wonderlijke idee dat deze straat een "mediterrane uitstraling" moet krijgen. Zeg nou zelf. Daar passen toch geen grote rustieke iepen in. Dat staat al te Amsterdams, dat moeten we hier niet hebben.

Wat een leuk weblog schrijft u trouwens. Ik heb het in mijn readerstaan en lees ieder nieuw bericht met plezier.

U vroeg mij eens of ik ooit iets gehoord had op een vraag over de boekhouder van mijn buurvrouw dat ik op de website van Zeeburg had gezet. Bij de beantwoording van uw vraag ging van alles mis en ik heb uw mail niet meer, dus nu maar hier. Ja, ik kreeg een geruststellend antwoord van het stadsdeel en de boekhouder is inmiddels ook gewoon weer geweest.

erica zei

Ik woon in het stuk van de Javastraat achter het Badhuis. Dat viel dus buiten het bomenkapplan.
Goddank, dacht ik, want ik ben dol op mijn iep. En wat denk je, ze zijn hem nu toch aan het kappen. Ze zeggen dat ze vergunning hebben, maar die kunnen ze me niet laten zien, want die ligt in de auto en de autosleutel zit in de zak van de man in de hoogwerker die de takken voor mijn raam aan het afzagen is.
De bewoners hebben hier nooit iets van gehoord, de iep was niet met een rood kruis gemarkeerd of zo, de SP-fractie in de stadsdeelraad weet van niets.
Leve de natuur.

Anoniem zei

Hoe willen ze die meditarrane uitstraling gestalte geven. Het blijft een Amsterdamse straat in de Indische Buurt en die heeft een eigen karakter. Zonder de Iepen is dat Karakter voor een groot deel dood. De Amerikaanse Essen die daar geplant gaan worden zullen niet bijdragen aan een mediterrane uitstraling. Het is ze om parkeerruimte te doen en anders niets. Bovendien worden niet alleen in de Javastraat bomen omghakt maar verdwijnen er meer bomen vooral voor de deuren van koopwoningen. Wie is daar verantwoordelijk voor? De huisjesmelkers die ook koste wat kost parkeerruimte willen?

Rosa zei

Hoe willen ze een meditarrane uitstraling creeeren in een typisch amsterdamse straat. De javastraat WAS de Iepen die er stonden.van dat typische karakter blijft niets meer over. Het is ze te doen om nog meer parkeerruimte te maken. Het is trouwens niet alleen in de Javastraat dat bomen verdwijnen. Door de hele buurt worden zomaar bomen omgehakt en speciaal gerenoveerde panden met koopwoningen. Vreemd.