16 november 2007

kiezen

Als ik nou moest kiezen tussen de 56 maatregelen van minister Vogelaar en de over elkaar heen tuimelende zero tolerance voorstellen van Kamp/Wilders/Verdonk, twijfel ik. Geloof ik in de maakbare samenleving van Vogelaar? Steeds minder! Er gaat zoveel mis tussen geformuleerd beleid en uitvoering, dat het wel een wonder mag heten als haar maatregelen enig effect zullen hebben. Maar dan zie ik de hoofdrolspelers op de t.v. Een nerveuze Ella, die aarzelend op stoom komt, wil wegkruipen voor het geweld van powervrouw Heleen van Royen, maar die ondanks al deze communicatieve ruis blijft vasthouden aan haar uitgangspunt: repressie alleen maakt meer brokken; er moet ook perspectief worden geboden.

En dan zie ik Kamp, die met een x-ray blik de voorstellen van Ella klinisch doodverklaart; ik zie de triomfantelijke tronie van Verdonk, die ingestoken one-liners debiteert en ik hoor het pruimemondje van Wilders het gelijk van de knoet verkondigen. En dan denk ik: Ella, god zegene je greep, meid!

freek

Geen opmerkingen: