23 november 2007

vreemde namen 1

Omdat ik veel langs het stroomkanaal loop, kom ik veel schepen tegen. Schepen met namen als 'De Goede Verwachting', 'Animo', 'Esperanza', ik kan ze allemaal plaatsen, die namen, net als de namen die w.s. een samentrekking zijn van de namen van het nagebroed: 'JoJa', 'MiKaDo', 'FreJa', maar er zijn er ook bij die ik niet begrijp of passend vind. Zoals gisteren, die twee forse binnenvaarders, die gemakkelijk Basel kunnen halen; de ene met thuishaven Zwolle en met de naam 'Minstreel', de tweede uit Ouderkerk a/d/ IJssel, met als naam 'Nescio', latijn voor 'Ik weet (het) niet' . Een minstreel was toch een galante romanticus en zo'n naam past niet bij een zwaarlijvig bulkschip en 'Nescio' houd ik liever exclusief voor mijn favoriete schrijver uit de Watergraafsmeer: J.H.F. Grönloh.
freek

Geen opmerkingen: