15 november 2007

verloren voorwerpen 5

Ik reed langs Huisterheide (Fr.) Bij het kruispunt had iemand een bord langs de weg gespijkerd. 'Optreden Golden Earrings', las ik en 'www.sokke...'en toen was ik voorbij. 'Sokkenbal'dacht ik associatief en had weer een verloren voorwerp teruggevonden. 'Sokkenbal', het woord zegt het al, dansen op sokken, meestal twee wollen over elkaar heen en populair eind jaren vijftig begin zestig, nog voor de Rock and Roll definitief lekker losbarstte. Vooral op mijn h.b.s. waar onder toezicht van een pijprokende leraar de onderbouw in de kantine bij gedempt licht op sokken danste: een Foxtrotje een Engelse Wals, een Quick Step. En aan het einde van de avond om tien uur, werd toen ook al de formele danshouding verlaten en hielden we elkaar vast aan de ellebogen en kwamen zodoende ietsje dichter bij elkaar. Sokkenbal, noch in het Groene Boekje, noch in Van Dale meer te vinden.
freek

1 opmerking:

Anoniem zei

zo'n sokkenbal hadden wij ook. Dat was waarschijnlijk omdat het "bal" plaatsvond in de gymnastiekzaal en daar mocht je niet op schoenen in. Mooi woord sokkenbal.
antje