01 november 2007

verloren voorwerpen 1

Soms kom je op de dag iets tegen, waarvan je dacht dat het verdwenen was,dat het niet meer bestond, uitgestorven, maar als je het dan onverwacht toch ziet, ruikt of hoort, het nog allerlei associaties en herinneringen bij je oproept. Zo liep ik gisteren langs een grote maar wat vervallen boerderij, waar tegen de gevel het bord was geschroefd: Onbewoonbaar Verklaarde Woning (wit met zwarte letters) Ik had zo'n bord sinds mijn jeugd niet meer gezien, maar het bestaat dus nog. Als kind woonde ik aan de hoofd-en winkelstraat van ons dorp. Haaks vanaf die straat liepen allerlei nauwe steegjes naar de Kolk, een binnenhaventje. Het waren éénkamerwoningen: kamer met keukenhoekje beneden, slaapkamer boven of wanneer men een gordijn had gespannen, twee slaapkamertjes boven en de w.c. buiten. Naast de winkel van mijn ouders liep de Jodensteeg (volksmond, verder naamloos, toen). Breedte één meter in het begin en verderop een meter of drie/vier. Bij de zes woninkjes die daar stonden hing dit bord naast de voordeur. Hippie (Hilbert) woonde er bij zijn grootmoeder (had hij wel ouders?) Ik kwam wel 's bij hem. Grootmoeder sprak met een Gieters accent, was dus een nazaat van de veenarbeiders uit Giethoorn, die vroeger in onze contreien de turf staken. Het was aardedonker in het huisje in mijn herinnering. Die bordjes hingen er jaren, terwijl er gewoon mensen in bleven wonen. Onverklaarbaar bewoonde Woning, was de standaardgrap voor deze situatie.Bij deze een rubriek: gevonden voorwerpen. Mail Metz het verloren voorwerp, dat u weer terug vond en vertel uw verhaal er bij. Wij blijven ook ons best doen.
freek

Geen opmerkingen: