02 november 2007

Kleutertje luister

Onlangs luisterde ik 's middags radio in de auto. Terwijl Freek wandelde in stilte moest ik - van mezelf - luisteren naar minister Vogelaar in een zaal vol Arnhemmers. Stand.nl met zijn allen. Je zag haar als het ware op de hurken achter die NCRV-microfoon jaknikken tegen maakt-niet-uit welke Arnhemmer die maakt-niet-uit wat voor onzin uitkraamde. Als het maar uit of over zo'n wijk gaat. "Jaaahaaa", verklapte de minister in dat beschaafd platte toontje dat ze heeft gecultiveerd, "eerst had ik het over probleeeeemwijken, maar omdat ik zo goed naar jullie geluisterd heb, noem ik jullie nu .... aaaaaaaandachtswijken. En ook heb ik zelf het woordje pracht-wij-ken veranderd in.... krácht-wij-ken. Want het gaat toch om de bin-nen-kant. Om de ta-len-ten van de bewoners te ontwikkelen want o jee, wat zit er toch veel kracht en talent verborgen in de mensen."
En zo keuvelt ze maar door. Zo keuvelt de hele PvdA maar door. Klakkeloos gaan ze eraan voorbij dat veel mensen maar één talent hebben en dat het gemeen is om een halve zool wijs te maken dat hij eigenlijk president-directeur van Philips zou kunnen worden, net zo goed als het gemeen is iemand die in staat is een blokfluit correct naar de mond te brengen, voor te houden dat hij in het Concertgebouworkest thuis hoort.
Binnen dit sociaal-democratische circus van bedrog en paternalisme blaast minister Vogelaar het roemruchte radioprogramma Kleutertje luister nieuw leven in. Ze houdt daarbij zo'n beetje het midden tussen Moeder Theresa, Meindert het Paard en Ma Flodder.

Metz luistert radio

Geen opmerkingen: