02 november 2007

verloren voorwerpen 2

Plaats: Groningen, bij Gasuniegebouw de snelweg af, stukje rechtdoor, rotonde, rechtdoor, kruising met Paterwoldseweg. Ik zit in mijn auto voor het stoplicht te wachten. Aan de overkant van de straat zie ik een grote lichtbak op een gevel: Drogisterij De Spaanse Vlieg. Als twaalfjarige werd ik bijgepraat door een buurjongen van zestien die op een coaster voer en de hele wereld kende: Spaanse Vlieg, het wondermiddel dat op elk moment een paalstand in je broek kon bewerkstelligen en niet even maar desnoods een dag. Dat hing er van af hoe veel je gebruikte. Het woord Spaanse Vlieg was bij mij als parate kennis verdwenen, maar werd door de drogist in Groningen weer tevoorschijn getoverd. Hoe komt die man (vrouw?) er trouwens bij om zijn (haar?) zaak De Spaanse Vlieg te noemen.
Mail uw verloren voorwerp naar Metz en vertel uw verhaal.
freek

Geen opmerkingen: