20 november 2007

verloren voorwerpen 6

Mijn vader had als bezoldigd vakbondsbestuurder kantoor aan huis en onderdeel van dat kantoor was een schrijfmachine van het merk Remington. Eens per jaar moest mijn vader zijn werkzaamheden een ochtend staken, dan betrad een meneer met een serieus gezicht en een dokterstas het kantoor. In die tas zaten allerhande kwastjes, flesjes en tangetjes in vakjes waarmee de meneer met chirurgische precisie de hamertjes, veertjes en scharniertjes van de Remington smeerde, rechtboog en testte, net zo lang tot alles weer soepel functioneerde. Zelfs het belletje dat het einde van een regel aankondigt, klonk na zijn bezoek helderder dan daarvoor. Maar hoe noemde mijn vader die meneer nu? Omdat zijn werk sterke overeenkomsten met de taakuitoefening van de pianostemmer heeft, stel ik voor dit vergeten beroep schrijfmachinestemmer te noemen. Ik zal volgende week mijn pianostemmer, die zichzelf pianotechnicus noemt, vragen of hij daar bezwaar tegen heeft.

Metz herinnert zich

Geen opmerkingen: